Rabiatul Adawiyah

Pencinta Agung Mencari Cinta Ilahi..



Tidak mungkin bagi seseorang dapat mencapai tahap paling tinggi untuk memiliki keredhaan Allah s.w.t. Namun baginya cinta terhadap Yang Maha Pengasih melebihi segalanya. Bukanlah kerana dia mendambakan syurga atau neraka malah semua itu tidak menghantui kehidupannya.

Segala pergerakan dalam kehidupannya adalah berupa persembahan atas nama cinta dan kasihnya pada keagungan Yang Maha Suci. Dalam hatinya, seluruh pengabdiannya semata-mata dilakukan untuk Yang Maha Kuasa. Bukan untuk orang lain.

Keihklasan cintanya pada Yang Maha Penyayang tidak dapat ditandingi oleh mana-mana wanita pada zamannya hinggalah kini. Rabiah Al-Adawiyah bukanlah sekadaar lagenda yang cukup untuk dibaca. Dia juga merupakan keindahan anugerah yang pernah diberikan oleh Maha Pencipta untuk umat manusia.

Sesungguhnya, cinta Maha Agung menjadikan semua pecinta berjaga sepanjang malam tanpa tidur dan makan.

Wahai Kekasih, jika engkau seorang pecinta, jadilah seperti lilin di malam hari, membara dalam ketenangan hingga menjelang pagi.
Rabiatul-Adawiyah

Itulah dia sang pecinta yang sejati. Setanding kah diri kita dengannya? MasyaAllah..sungguh hanya Allah yang berhak keatas cintanya Rabiatul Adawiyah.


salam sayang
-mamazara-
 
Copyright © Merysah Rajis (Blog Lama) | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in