Az Zaharah Afrina - di usia 7 bulan

Usianya dah 7 bulan... Alhamdullillah



Sejuknya mata memandang...tersangat bahagia dengan anugerah Allah Yang Maha Agung ini. Hamba bersyukur ya Allah kerana Engkau hadirkan dia dalam hidup kami suami isteri. Berkat sifat-Mu Ya Rahman Ya Rahim..sungguh..sungguh..tak terucap rasa syukur yang melingkari segenap ruang dalam diri ini.. Alhamdulillah..

Kini dia dah berusia 7 bulan, pada hari ini 23/09/2013..bertambah-tambah telatahnya yang mencuit hati,tak kurangnya yang buat kita geram..Sekarang ni dah pandai 'menyakat' orang,terutama sekali dengan papanya..pantang nampak papa dia mula la buat bunyi 'haaaaahaaaahaaa'(bunyi suara keras sikit) sambil tangan buka besar-besar nak takutkan papa dia, sebab papa selalu buat macam tu, dia pun mengikut la..hahahaha

Nak dibuat cerita, baru-baru ni adik saya merangkap makciknya la kan.,datang rumah duduk sehari dua nak temankan kami berdua sebab papa outstation..adik saya baru je duduk melabuhkan diri ditepinya, tiba-tiba dia pun buat bunyi nya itu 'haaaahaaahaaaa' nak menyakat makciknya..apalagi adik pun terkejut pastu gelak kuat2..adik cakap kelakar dan cerdik sangat zara ni..

Buku kegemarannya adalah buku-buku kegemaran saya..buku-buku hasil tulisan Prof.Dr.Muhaya..bukan gemar membaca la kan mana tahu lagi, tapi gemar membelek-belek dan mengigit-gigit la kerjanya, tengok la kat gambar tu siap tayang-tayang lagi. Buku sendiri dia tak nak, buku edisi orang dewasa juga jadi pilihan hatinya. Zara ambil buku tu seolah-olah macam orang dewasa ambil dan pegang buku., cerdik orangnya. Alhamdullillah dia cepat belajar. mungkin sebab saya makan OmegaGuard Shaklee la..ini la penangannya..syukur. Siapa tak nak anak cepat belajar dan cerdik kan..kan..kan.. Nak anak cepat  belajar dan cerdik?? haaa makan OmegaGuard, beriklan seketika...hahahaha

Terima kasih Ya Allah di atas Anugerah terindah ini


Zara yang awesome!!

Az Zaharah Afrina yang awesome!!..



Alhamdulillah...pejam celik, pejam celik rupa-rupanya puteri ini sudah berusia 6 bulan.. Sudah banyak yang dia nak belajar. Banyak sungguh telatahnya yang melucukan tidak kurangnya yang buat kita geram..sungguh membahagiakan. Alhamdulillah..hmmmm cubit-cubit pipinya ooohhh tidak kulit dia sensitif sangat tak boleh nak cubit atau pegang-pegang ke cepat je naik kemerah-merahannya itu..

Seperti namanya 'Afrina' yang bermaksud 'putih kemerah-merahan'.. Tengok je dalam gambar tu dah tahu betapa lincahnya dia vs nakal....hihihihi banyak sungguh benda yang nak dikerjakannya. Alhamdulillah dalam proses belajar duduk, dah pandai tapi tak boleh biar lama lagi sebab penat, baru je lagi belajar duduk ni.

Makan pun tak sangat..memilih! Susu ibu juga la pilihan nombor 1 di hatinya itu...tapi bila nampak mama dan papa dia makan, cepat je mulut ternganga-nganga dan telan liur, nak je kalau menu orang dewasa, menu-menu khas untuk dia tolak tepi pandang sebelah mata je..makanan kita bulat je matanya itu..

Wahai anakku Az zaharah Afrina kelak engkau dewasa jadilah orang yang berguna..mama doakan mu wahai anakku mejadi anak yang solehah, cantik akhlakmu, diberikan kecerdasan dan kesihatan fizikal dan mental yang kukuh.. Semoga engkau berjaya dunia dan akhirat.. Allah sebaik-baik penjagamu, semoga engkau dijauhi dari segala kejahatan manusia, jin dan iblis...amiinnn ya rabbal alamin..

Salam penuh kasih & sayang
Mama & papa

Empat peringkat hidup manusia

Empat Peringkat Hidup Manusia

Entry kali ini adalah Intipati dari penulisan Prof.Dr.Muhaya, menurut beliau

....Dalam hidup ini, ada empat peringkat manusia, iaitu pertama adalah athelete stage, peringkat atlet. Maksudnya, fizikalnya begitu penting pada dirinya, ini adalah kategori orang yang suka berlebih-lebih.

Peringkat kedua adalah pahlawan. Pahlawan bermaksud, dia sentiasa mahu bersaing dan sentiasa pegang pada who to be the best. Orang begini, mengejar matlamat.

Peringkat ketiga pula adalah orang bangsawan. Orang bangsawan tidak mementingkan apa yang dia dapat, tetapi dia mementingkan apa yang dia beri.

Akhir sekali, peringkat keempat iaitu orang yang mengutamakan kerohanian. Hanya Allah mejadi tempat bergantung dan matlamatnya. Kita perlu ke arah itu.

Justeru, sekiranya kita masih mementingkan fizikal, ini bermakna, kita masih berada pada peringkat yang paling rendah, iaitu masih tidak berjumpa dengan Allah.



Maher Zain - Lirik lagu "Baraka Allahu Lakuma"

Selamat petang semua..semoga petang jumaat ini penuh keberkatan dan rahmat. Ramai pula kawan-kawan yang berkahwin masa syawal, Alhamdulillah terbinanya masjid atas dasar cinta pada Allah dan  rasulnya. Untuk itu..tetiba teringat pada lagu Maher Zain..jadi petang ni saya nak kongsikan lirik lagu ini sambil belek-belek album kahwin ye..hahaha mengenang alam persandingan dulu-dulu..jom layan

Nikahi aku..(me & husband)
"Baraka Allahu Lakuma"

We're here on this special day
Our hearts are full of pleasure
A day that brings the two of you
Close together
We're gathered here to celebrate
A moment you'll always treasure
We ask Allah to make you love
Last forever

Let's raise our hands and make Du'a (%)
Like prophet taught us
And with one voice
Let's all say, say, say

Baraka Allahu Lakuma Wa Baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fee khair
Baraka Allahu Lakuma Wa Baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fii khair

From now you'll share all you chores
Through heart-ship to support each other
Together worshipping Allah
Seeking His pleasure

We pray that He will fill your life
With happiness and blessing
and grants your kids who make your home
Filled with laughter

Sebarkan kebahagian dan kasih sayang sesama insan...


 

Hubungi Saya

Jawatan Kosong

Instagram

Tips & Info

Copyright © Merysah Rajis (Blog Lama) | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in