Kucing Kesayangan Nabi S.A.W - Muezza

Sekarang ini hangat memperkatakan isu tentang 'kempen i want to touch a dog' di Petaling Jaya pada 19hb/10 lalu. MasyaAllah..terkedu juga tengok orang melayu dan islam peluk, pegang dan gendong anjing dalam gambar yang dikongsikan rakan2 dalam fb.. Astaghfirullah.

Yang sebenarnya entry ini bukan tentang kempen or isu tu..tapi saya lebih suka menyentuh tentang haiwan kesayangan nabi, kesayangan semua orang yang kita boleh peluk, cium dan gendong bawak tidur selimut satu bantal pun boleh..hihihi. Kucing la jawabnya.


google 
Muezza Kesayangan Rasulullah
Setiap kali Rasulullah ﷺ menerima tetamu di rumah, Baginda selalu mengendong Mueeza dan diletakkan di atas paha Baginda. Salah satu sifat Mueeza yang paling Rasulullah ﷺ suka ialah Mueeza selalu mengiaw sewaktu mendengar azan, seolah-olah bunyi suaranya seperti mengikuti alunan suara azan tersebut.
Pernah berlaku suatu kejadian ketika Rasulullah ﷺ hendak mengambil jubahnya, ternyata Muezza sedang tidur dengan santai di atas jubah Baginda. Oleh kerana tidak ingin mengganggu kucing kesayangannya itu, Rasulullah ﷺ pun memotong bahagian lengan jubah Baginda yang dibaringi oleh Mueeza dari supaya tidak membangunkan Muezza.
Ketika Baginda pulang ke rumah, Muezza terbangun dan menundukkan kepala kepada tuannya. Rasulullah ﷺ menunjukkan kasih sayangnya dengan mengusap lembut ke badan kucing itu.

Kucing Tidak Najis
Nabi menekankan bahawa kucing itu tidak najis. Bahkan dibenarkan untuk berwuduk menggunakan air bekas minum kucing kerana dianggap suci.
Rasulullah ﷺ ada berpesan supaya menyayangi kucing kesayangan sebagaimana kita menyayangi keluarga sendiri. Aisyah binti Abu Bakar As-Shiddiq, isteri Rasulullah ﷺ juga amat menyayangi kucing dan berasa amat kehilangan jika ditinggal pergi oleh kucingnya. Beberapa orang terdekat Nabi turut memelihara kucing. Abdul Rahman bin Sakhr Al Azdi. diberi gelaran Abu Hurairah(bapa para kucing jantan), kerana kegemarannya menjaga dan memelihara berbagai jenis kucing jantan dirumahnya.

google

Saya pernah ada kucing parsi seperti yang ada dalam gambar di atas..sama dan serupa sangat. Tapi sayang saya dah tak tahu letak mana gambar-gambar si baby parsi tu. Tak dapat jaga lama sebab mati sakit. Suami beli dengan kawan, ada lah dalam dua minggu dalam jagaan kami kucing tu mati. Kesian..sedih sangat suami masa tu, suami memang jenis suka sangat dengan kucing. 
 
Copyright © Merysah Rajis (Blog Lama) | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in