Opick... Ramadhan Tiba

Alahai hati..tetiba teringat lagu Ramadhan yang di dendangkan oleh Opick.. Siapa tak kenal Opick yang merupakan penyanyi nasyid terkenal dari seberang (Indonesia)..Saya amat-amat meminati ke semua lagu-lagu hasil ciptaan beliau..Sungguh boleh menginsafkan dan mengusik jiwa dan hati sekaligus menimbulkan keimanan kepada Sang Pencipta.. Subhanallah.. Alhamdulillah.

Jadi entry kali nie jom layan lirik lagu Opick ya..santai-santai Ramadhan yang penuh berkat.

Ramadhan tiba..
Ramadhan tiba..
Ramadhan tiba..
Marhaban ya Ramadhan
Marhaban ya Ramadhan
Marhaban ya Ramadhan
Marhaban ya Ramadhan
Ramadhan tiba
Ramadhan tiba
Ramadhan tiba
Marhaban ya Ramadhan
Marhaban ya Ramadhan
Marhaban ya Ramadhan
Marhaban ya Ramadhan
Ramadhan tiba semua bahagia
Tua dan muda bersuka cita
Bulan ampunan bulan yang berkah
Bulan terbebas api neraka
Andaikan saja Ramadhan semua
Bulan yang tiba bulan yang ada
Karena besarnya setiap pahala
Yang dijanjikan kepada kita
Marhaban ya Ramadhan
Marhaban ya Ramadhan
Marhaban ya Ramadhan
Marhaban ya Ramadhan
Dalam bersahur ada pahala
Dalam berbuka alangkah indah
Menahan diri menahan lidah
Menjaga hati menjaga mata
Banyakkan amal hari-harinya
Pahala datang berlipat ganda
berlomba-lomba untuk ibadah
Dunia bahagia syurga nantinya
Ramadhan tiba
Ramadhan tiba
Ramadhan tiba
Dan semoga setiap jiwa
Di berikan ampunan-Nya
Dan semoga hapus semua
Kesalahan setiap jiwa
Marhaban ya Ramadhan
Marhaban ya Ramadhan
Marhaban ya Ramadhan
Marhaban ya Ramadhan


Saya suka..harap anda semua pun suka :)

Salam Ramadhan
~mamazara~

Tanda-Tanda Bayi Mendapat Susu Yang Mencukupi

Assalamualaikum..tetiba teringat dengan blog nie. Sungguh kekangan masa amat-amat lah mencemburui, namun tetap nak gagahkan diri dan mencuri sedikit masa untuk mengetik-ngetik di keyboard hitam ku ini.. Sementara si baby tengah tidur jom layan blog sekejap.hihihi

Baiklah hari nie, saya nak kongsikan tips untuk mengetahui untuk mengenalpasti tanda-tanda bayi anda tidak mendapat air susu yang mencukupi. Kebanyakkan bayi yang baru lahir amat kerap menyusu iaitu 8 hingga 15 kali dalam sehari pada 3 atau 4 hari selepas lahir. Bayi akan terus menyusu begini sehingga 1 minggu sehingga dia mengurangkan penyusuan ke 8 atau 10 kali sehari.

Susukan bayi anda sekerap mungkin mengikut kehendaknya, walaupun anda dapati sudah tidak dapat melakukan kerja harian biasa dalam beberapa minggu pertama dalam menyempurnakan rutin penyusuan dengan bayi anda.




Tanda-tanda bayi anda mendapat susu yang mencukupi adalah :-

  • Bayi anda menyusu lapan atau sepuluh kali pada dua atau tiga minggu pertama
  • Buah dada anda akan berasa lebih lembut selepas penyusuan, ini kerana anda sudah melepaskan sepenuhnya air susu semasa bayi menghisap.
  • Kulit bayi anda tegang - cuba anda cubit, kulitnya akan segera menegang.
  • Sekurang-kurangnya anda menukarkan lampin si manja anda dalam enam kali sehari. Urin bayi anda berwarna jernih dan tidak berbau.
  • Bayi anda kelihatan menelan semasa menyusu.
  • Najis bayi anda berwarna kuning gelap atau sering gelap, atau najis semakin berwarna cerah pada hari ke lima selepas kelahiran.
Jika bayi anda menunjukkan tanda-tanda tersebut, anda sebenarnya sudah memberikan air susu yang mencukupi. Satu hal yang amat penting untuk menjayakan penyusuan anda, iaitu Keyakinan! Yakin anda boleh menyusukan bayi anda, dan boleh memberikan susu yang cukup. Minta lah bantuan dan nasihat dari ahli pediatrik, doktor, nurse dan bidan terlatih dan yang paling dekat keluarga itu IBU anda sendiri. InsyaAllah mereka boleh menyokong anda.


Salam Sayang
~mamazara~

Tips Berpuasa bagi Ibu Menyusu

Bersua kembali setelah rasanya dah  lama tak berblog nie..sungguh kekangan masa betul-betul mencemburui..oohh aku rindu nak mengetik-ngetik di keyboard ku ini,tapi sebagai ibu yang pertama kalinya menjaga sendiri rumahtangga memang butuhkan banyak kesabaran dan pengorbanan. Tidak semua apa yang kita impikan itu akan tercapai pada waktu yang singkat..so memang kena berusaha dan terus berusaha...

Wah panjang lebar la pula ye..hari ni dah masuk hari yang ke-4 di bulan ramadhan..selamat menyambut bulan ramadhan al-mubarok. Semoga bulan yang mulia ini kita di limpahi rahmatNya yang tak berbelah bagi. InsyaAllah

Di sini saya nak kongsikan tips-tips untuk berpuasa bagi ibu-ibu yang menyusukan anak sendiri..sungguh besar ya cabaran untuk kita sebagai ibu di bulan puasa ni. Selamat menjadi WonderMom in de world.,pasti kita semua akan mendapat balasan yang baik..






1) Banyakkan pengambilan cecair. Dua liter sehari sangat perlu. Mulakan minum bermula waktu berbuka sehingga sahur dan menjelang imsak.

2) Makan buah-buahan, bubur, sup dan makanan berkuah dan mengandungi air. Kurangkan mengambil terlalu banyak makanan bergula dan bergaram kerana ia boleh menarik keluar air daripada sel.

3)Ibu yang menyusukan amat digalakkan makan madu setiap hari kerana selain menambah stamina, ia berupaya meningkatkan kadar serapan kalsium dalam badan. malah ia merupakan sumber tenaga yang hebat dan semulajadi. Juga berfungsi sebagai nutrisi lengkap untuk meningkatkan dan melancarkan air susu ibu.

4) Berehat secukupnya. Elakkan melakukan aktiviti berat dan lasak.

5) Berbuka puasa dan bersahur dengan makanan seimbang yang kaya dengan protein, glukos dan cecair.

6) Banyakkan memakan kurma kerana ia mampu memberi tenaga segera kepada badan dan makanan penambah susu seperti sayuran hijau, buah-buahan, oat dan sebagainya.

7) Elakkan minuman berkafein dan minuman berkarbonat.
Lebihkan sesi menyusu secara terus dan mengepam pada waktu malam. Pam dan menyusu terus secara serentak (Tandem pumping)


9) Pentingkan diet yang mengandungi protein berkualiti daripada ikan, ayam itik, daging merah dan legum. Pastikan pengambilan kalsium yang mencukupi, daripada susu dan produk susu.

10) Tambah pengambilan makanan berserat ke dalam diet anda dengan mengambil lebih banyak buah-buahan dan sayuran segar bagi mengelakkan sembelit.

11) Jangan berhenti menyusukan bayi atau mengepam susu kerana semakin banyak susu keluar, semakin kerap payu dara dikosongkan maka semakin banyak susu ibu yang anak dihasilkan.

12) Kurangnya pengeluaran susu bukan disebabkan ibu berpuasa tetapi kurang rangsangan samada kurang menyusu terus bayi atau memerah susu.

13) Jika anda rasa anda menghadapi kesulitan untuk menyediakan makanan yang berkhasiat untuk diri sendiri, pertimbangkanlah untuk mengambil suplemen vitamin dan mineral dalam diet anda.


Buah hati ku...

Zara Berusia 2 Bulan

Alhamdulillah...melihat anak membesar di depan mata adalah satu pengalaman yang membahagiakan bagi yang bergelar ibu dan ayah...Melihat perkembangannya dari hari ke hari membuat kita sang ibu bertambah bahagia..semacam nak berkata'cepatlah besar wahai anak ku' :)


 Zara masa berusia 2 bulan, dah pandai membalas senyuman..tengok la tu siap jelir-jelir lidah lagi. Masa demam2 pun masih mampu membalas senyuman dan bermain dengan si ayah..time nie dia sedang senyum kat ayah dia je la..hihihihi

Salam Sayang
~mama Zara~

Fadilat mencium Anak

                                   FADHILAT MENCIUM ANAK 

Gambar: ♥ FADHILAT MENCIUM ANAK ♥



(y) Keistimewaan yang bakal diperoleh apabila anak-anak anda boleh digelar kanak-kanak atau kupu-kupu syurga. Barangsiapa yang mengembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah. Orang yang menangis takutkan Allah diharamkan oleh Allah akan api neraka ke atas tubuhnya.

(y) Barangsiapa yang mengembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah. Orang yang menangis takutkan Allah diharamkan oleh Allah akan api neraka ke atas tubuhnya.

(y) Ciumlah anakmu kerana pahala setiap ciuman itu dibalas dengan satu darjat syurga. Nisbah di antara dua darjat ialah 500 darjat. Syurga itu ialah sebuah kampung kesenangan, tiada masuk ke dalamnya melainkan orang yang menyukai kanak-kanak. 

(y) Barangsiapa keluar ke pekan Muslim dan membeli barang-barang dan kembali ke rumah dengan buah tangan untuk anak-anaknya, nescaya mendapat rahmat daripada Allah dan tidak diseksa di Akhirat kelak.

(y) Muliakan anak-anak dengan mengajar mereka adab dan ilmu agama. Barangsiapa memuliakan anak-anaknya dalam keadaan jahil dia turut menanggung tiap-tiap dosa yang dilakukan oleh anaknya itu dan barangsiapa membekalkan anaknya itu turut diperolehinya. 

(y) Aqrak pernah terlihat Nabi SAW mencium cucu baginda Hassan. Aqrak berkata;”Anakku sepuluh orang banyaknya, namun tiada seorang pun yang pernah aku cium.” Sabda Nabi SAW; “Orang yang tidak menyayangi tidak pula akan disayangi.”

(y) Barangsiapa ke pasar dan membeli sesuatu barang untuk ahli keluarganya dan dia memikulnya ke rumah, pahalanya seperti dia memikul sedekah untuk orang yang sangat berhajat.

(y) Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak
lelaki. Maka barangsiapa menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

(y) Seorang lelaki bertanya; “Ya Rasulullah, kepada siapakah harus aku berbakti? Jawab baginda; “Berbaktilah kepada ibu bapamu.” Kata lelaki itu lagi; “Ibu bapaku sudah tiada lagi.” Sabda Nabi SAW; “Kalau begitu berbaktilah kepada anakmu, ibubapa berhak terhadap dirimu dan anakmu pula berhak ke atas dirimu.”


 Keistimewaan yang bakal diperoleh apabila anak-anak anda boleh digelar kanak-kanak atau kupu-kupu syurga. Barangsiapa yang mengembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah. Orang yang menangis takutkan Allah diharamkan oleh Allah akan api neraka ke atas tubuhnya



 Barangsiapa yang mengembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah. Orang yang menangis takutkan Allah diharamkan oleh Allah akan api neraka ke atas tubuhnya.


 Ciumlah anakmu kerana pahala setiap ciuman itu dibalas dengan satu darjat syurga. Nisbah di antara dua darjat ialah 500 darjat. Syurga itu ialah sebuah kampung kesenangan, tiada masuk ke dalamnya melainkan orang yang menyukai kanak-kanak. 


 Barangsiapa keluar ke pekan Muslim dan membeli barang-barang dan kembali ke rumah dengan buah tangan untuk anak-anaknya, nescaya mendapat rahmat daripada Allah dan tidak diseksa di Akhirat kelak.


 Muliakan anak-anak dengan mengajar mereka adab dan ilmu agama. Barangsiapa memuliakan anak-anaknya dalam keadaan jahil dia turut menanggung tiap-tiap dosa yang dilakukan oleh anaknya itu dan barangsiapa membekalkan anaknya itu turut diperolehinya. 


 Aqrak pernah terlihat Nabi SAW mencium cucu baginda Hassan. Aqrak berkata;”Anakku sepuluh orang banyaknya, namun tiada seorang pun yang pernah aku cium.” Sabda Nabi SAW; “Orang yang tidak menyayangi tidak pula akan disayangi.”


 Barangsiapa ke pasar dan membeli sesuatu barang untuk ahli keluarganya dan dia memikulnya ke rumah, pahalanya seperti dia memikul sedekah untuk orang yang sangat berhajat.


 Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak

lelaki. Maka barangsiapa menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

 Seorang lelaki bertanya; “Ya Rasulullah, kepada siapakah harus aku berbakti? Jawab baginda; “Berbaktilah kepada ibu bapamu.” Kata lelaki itu lagi; “Ibu bapaku sudah tiada lagi.” Sabda Nabi SAW; “Kalau begitu berbaktilah kepada anakmu, ibubapa berhak terhadap dirimu dan anakmu pula berhak ke atas dirimu.”






Salam Sayang

~mamazara~

10 Surat dalam Al-Quran dapat mencegah 10 perkara


10 surat dalam Al-quran dapat mencegah 10 perkara




Salam sayang
~mamazara~
 

Hubungi Saya

Jawatan Kosong

Instagram

Tips & Info

Copyright © Merysah Rajis (Blog Lama) | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in