Pages

Jenis-Jenis Fibroid

Anda boleh dapatkan set cadangan untuk membantu mengecutkan cyst dan fibroid di sini

Terdapat 4 jenis fibroid iaitu :



sumber foto : google

1. Intramural Fibroid
✔Ini adalah fibroid yang paling biasa dialami oleh wanita dimana fibroid tumbuh di dinding rahim & menyebabkan rahim menjadi bengkak. Fibroid ini akan nampak menonjol di luar atau dalam rahim.

2. Submucosal Fibroid
✔Fibroid jenis ini dijumpai didalam lapisan rahim dan jika tidak dirawat boleh membesar hingga ke dalam rahim itu sendiri. Fibroid jenis ini biasanya menyebabkan kesakitan dan pendarahan yang teruk semasa haid.

3. Subserosal Fibroid
✔Fibroid ini tumbuh di luar rahim dan biasanya tidak menyebabkan kesakitan. Ia boleh menjadi sangat besar sehingga perut kelihatan seperti wanita mengandung.

4. Pedunculated Submucosal Fibroid
✔Fibroid jenis ini melekat pada dinding rahim dan mempunyai tangkai yang panjang. Fibroid jenis ini menyebabkan pendarahan yang berpanjangan dan kesakitan semasa haid.


sumber foto : google
Jika anda dah tahu jenis-jenis fibroid, maka anda pun sudah tentu ianya boleh menyebabkan kesakitan. Persoalannya, adakah fibroid ini boleh menyebabkan kesukaran untuk hamil? Jawapannya ialah YA. Ianya boleh menyebabkan ketidaksuburan. Oleh itu adalah penting untuk berusaha mengecutkan fibroid sebelum saiznya memcecah 5cm kerana pada kebiasaannya doktor akan menyarankan pembuangan secara pembedahan jika sudah mencapai saiz 5cm.

Anda boleh dapatkan set cadaangan shaklee untuk mengecutkan fibroid di sini


1 ulasan:

 
Copyright © Merysah Rajis (Blog Lama) | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in