Pages

Bahaya Tidur Dalam Keadaan Lampu Menyala

Boleh tak tidur dengan keadaan lampu yang masih menyala? Ada sesetengah orang tak boleh tidur kalau lampu tak menyala atau tak boleh tidur dalam keadaan yang gelap. Ada juga yangtak boleh tidur dalam keadaan yang gelap juga.

Dalam bilik tidur saya memang tak pasang lampu, tapi saya memang tak boleh tidur kalau dalam keadaan yang gelap gelita..biar ada sedikit cahaya yang malap2 sahaja.. selalu saya hanya hidupkan lampu ruang tamu, sebab rasa macam sesak nafas kalau tidur dalam keadaan yang terlalu gelap. Sudah tentu tak boleh tidur juga kalau dapat terus cahaya lampu yang menyala dari tempat tidur..



Menurut keratan majalah ini, Anak-anak yang tidur dengan lampu menyala akan berisiko menghidap leukemia. Para ilmuan menyatakan bahawa tubuh perlu suasana gelap untuk menghasilkan bahan kimia bagi melawan kanser.

Bahkan ketika menyalakan lampu tandas, lampu tidur, lampu-lampu jalanan dan sebagainya dapat menghentikan penghasislan bahan melatonin. Tubuh memerlukan bahan kimia untuk mencegah kerosakkan DNA dan ketiadaan bahan melatonin tersebut akan menghentikan asid lemak menjadi tumor dan mencegah pertumbuhannya.

Dari Abu Salim r.a., Nabi SAW bersabda,
"Kalau kamu tidur, jangan dibiarkan api menyala dalam rumahmu."

Rasullullah SAW sudah menggariskan panduan hidup untuk kita teladani dan ikuti, semoga sedikit perkongsian ini dapat membantu kita dalam menjalani hidup harian. InsyaAllah.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © Merysah Rajis (Blog Lama) | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in