Kolesterol - Baik dan Jahat

Alhamdulillah...bertemu lagi diruangan ini. Syukur pada Allah tetap memberikan ruang untuk saya teruskan berkongsi di sini. Assalamualaikum semua, semoga apapun yang kalian lakukan akan beroleh rahmat dariNYA.

Kini ramadhan sudah hampir ke penghujungnya. Berlumba-lumba kita mengerjakan amal ibadah di sepuluh malam terakhir ini untuk mencari malam lailatul qadar. MasyaAllah sungguh Maha Agong sang Pencipta menciptakan 1 malam yang amat berharga.


Baiklah, apa yang anda faham tentang Kolesterol?

Kolesterol adalah sejenis kompenen sterol yang penting dalam metabolisme serta penghasilan hormon. Oleh itu ianya penting sebab Kolesterol bergerak sekali bersama aliran darah sebagai Lipoprotein. Lipoprotein ini terdiri dari lemak (lipid) yang diselaputi protein.

Kita biasa tentang kolesterol yang termendap di salur darah dan mengakibatkan strok. Namun sebenarnya ketidakseimbangan kolesterol antara HDL dan LDL memberi banyak kesan kepada kseihatan kita.

Ada Berapa Jenis Kolesterol?

Di dalam badan kita ini, ada 2 jenis lipoprotein membawa kolesterol. Satu dipanggil LDL (low density lipoprotein) dan satu lagi dipangggil HDL (high density lipoprotein).

LDL ini adalah 'kolesterol jahat'. Jahat sebab jika paras LDL tinggi, ia membawa kepada masalah pengumpulan kolesterol dalam arteri. HDL pula adalah 'kolesterol baik'. Baik sebab ia membawa kolesterol dalam darah kepada hati, dimana hati akan menyingkirkan kolesterol dari arteri. Bukan semua kolesterol kita kena buang, sebab ada kolesterol yang penting di dalam badan.

Sel yang sihat sangat bergantung kepada HDL kerana HDL diperlukan oleh sel untuk bernafas, makan, berkumuh dan fungsi metabolisme. Manakala LDL boleh merosakkan fungsi tersebut.


 
Copyright © Merysah Rajis (Blog Lama) | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in