Tips melawan hawa nafsu




Alhamdulillah, kini dah ramadhan yang ke-8. Syukur pada Allah atas segala nikmat dan rahmatnya. Di tempat saya ni sepanjang ramadhan cuaca memang sungguh elok. Seingat saya sepanjang ramadhan ni hujan membasahi bumi Kunak ni.. Kalau pun matahari tu tegak berdiri, namun tak terasa sangat bahangnya. Syukur ya Allah.

Macam mana puasa korang semua? Semoga ramadhan kali ini menjadi yang lebih baik. Sebenarnya dalam melawan hawa nafsu ni bukan untuk bulan ramadhan je..setiap waktu dan setiap saat kita harus melawan hawa nafsu agar sentiasa terpelihara. InsyaAllah..



Boleh kita amalkan tips ini dalam melawan hawa nafsu.. :-

  • Ingat akan kengerian seksaan Allah
  • Elakkan dari melakukan semula maksiat
  • Tinggalkan teman yang mengajar kelalaian
  • Sibukkan diri dengan mengingati Allah
Mudah-mudahan kita semua sentiasa sibukkan diri dengan mengingati Allah dengan banyakkan baca Al-quran, berzikir dan selawat ke atas Junjungan kita Nabi s.a.w.


 Salam Sayang
-mamazara-

 
Copyright © Merysah Rajis (Blog Lama) | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in