Pages

Hanbok - Pakaian tradisi Korea

Salam berhujung minggu semua. Alhamdulillah diberi ruang untuk membuat entry. Seronok hujung minggu di kampung, cik zara pun suka sangat dapat jumpa sepupunya yang ramai tu. Dalam ramai2 berkumpul tu, nak dia seorang yang menang. Barang orang, barang dia..hahahaha. Sabar je lah

Kebetulan terlihat iklan tentang korea dalam tv tu, memaparkan tentang pakaian tradisi Korea. Iaitu Hanbok, wah sekali pandang hati saya terpaut. Teringin dan berangan-angan nak rasa memakainya. InsyaAllah..

Terima kasih encik google atas gambar-gambar cantik ni, saya kongsikan di sini.



Hanbok merupakan pakaian tradisional masyarakat Korea. Diperbuat daripada kain yang berwarna terang seperti hijau, merah, biru, kuning dan lain-lain lagi. Pemakaian hanbok merujuk semula sejarah silam di era Dinasti Joseon di mana hnabok dipakai sebagai pakaian rasmi dan tidak rasmi bagi kerabat-kerabat di -Raja.


Dalam arus pemodenan, pakaian hanbok masih diteruskan oleh masyarakat Korea walaupun telah mengalami perubahan dari segi reka bentuk, corak dan warna. Pakaian hanbok ini terdiri daripada bahagian iaitu baju, kain dan seluar.



Melihat saja pada reka bentuk hanbok ini, sungguh menjaga kehormatan wanita korea pada masa itu. Cirinya yang labuh, longgar dan tidak mendedahkan aurat. Memang terserlah ciri keperibadian dan keanggunan pada wanita yang memakainya.


InsyaAllah, semoga ada rezeki merasa pakaian tradisi Korea ini. Lagilah cantik kalau dapat dipadankan dengan hijab..


Salam hormat,
mamazara @ Merysah Rajis

1 ulasan:

  1. sebab tu suka tengok drama atau filem korea yag latar belakang dia zaman dulu-dulu sebab suka tengok tradisi pakaian diorang..

    BalasPadam

 
Copyright © Merysah Rajis (Blog Lama) | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in