Tips Berpuasa bagi Ibu Menyusu

Bersua kembali setelah rasanya dah  lama tak berblog nie..sungguh kekangan masa betul-betul mencemburui..oohh aku rindu nak mengetik-ngetik di keyboard ku ini,tapi sebagai ibu yang pertama kalinya menjaga sendiri rumahtangga memang butuhkan banyak kesabaran dan pengorbanan. Tidak semua apa yang kita impikan itu akan tercapai pada waktu yang singkat..so memang kena berusaha dan terus berusaha...

Wah panjang lebar la pula ye..hari ni dah masuk hari yang ke-4 di bulan ramadhan..selamat menyambut bulan ramadhan al-mubarok. Semoga bulan yang mulia ini kita di limpahi rahmatNya yang tak berbelah bagi. InsyaAllah

Di sini saya nak kongsikan tips-tips untuk berpuasa bagi ibu-ibu yang menyusukan anak sendiri..sungguh besar ya cabaran untuk kita sebagai ibu di bulan puasa ni. Selamat menjadi WonderMom in de world.,pasti kita semua akan mendapat balasan yang baik..






1) Banyakkan pengambilan cecair. Dua liter sehari sangat perlu. Mulakan minum bermula waktu berbuka sehingga sahur dan menjelang imsak.

2) Makan buah-buahan, bubur, sup dan makanan berkuah dan mengandungi air. Kurangkan mengambil terlalu banyak makanan bergula dan bergaram kerana ia boleh menarik keluar air daripada sel.

3)Ibu yang menyusukan amat digalakkan makan madu setiap hari kerana selain menambah stamina, ia berupaya meningkatkan kadar serapan kalsium dalam badan. malah ia merupakan sumber tenaga yang hebat dan semulajadi. Juga berfungsi sebagai nutrisi lengkap untuk meningkatkan dan melancarkan air susu ibu.

4) Berehat secukupnya. Elakkan melakukan aktiviti berat dan lasak.

5) Berbuka puasa dan bersahur dengan makanan seimbang yang kaya dengan protein, glukos dan cecair.

6) Banyakkan memakan kurma kerana ia mampu memberi tenaga segera kepada badan dan makanan penambah susu seperti sayuran hijau, buah-buahan, oat dan sebagainya.

7) Elakkan minuman berkafein dan minuman berkarbonat.
Lebihkan sesi menyusu secara terus dan mengepam pada waktu malam. Pam dan menyusu terus secara serentak (Tandem pumping)


9) Pentingkan diet yang mengandungi protein berkualiti daripada ikan, ayam itik, daging merah dan legum. Pastikan pengambilan kalsium yang mencukupi, daripada susu dan produk susu.

10) Tambah pengambilan makanan berserat ke dalam diet anda dengan mengambil lebih banyak buah-buahan dan sayuran segar bagi mengelakkan sembelit.

11) Jangan berhenti menyusukan bayi atau mengepam susu kerana semakin banyak susu keluar, semakin kerap payu dara dikosongkan maka semakin banyak susu ibu yang anak dihasilkan.

12) Kurangnya pengeluaran susu bukan disebabkan ibu berpuasa tetapi kurang rangsangan samada kurang menyusu terus bayi atau memerah susu.

13) Jika anda rasa anda menghadapi kesulitan untuk menyediakan makanan yang berkhasiat untuk diri sendiri, pertimbangkanlah untuk mengambil suplemen vitamin dan mineral dalam diet anda.


 
Copyright © Merysah Rajis (Blog Lama) | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in