Pages

Cara Mujarab Merawat Hati...

"Ketahuilah, sesungguhnya di dalam tubuh badan ada segumpal daging, apabila ia baik, maka baiklah seluruh badannya, dan sekiranya buruk, maka buruklah keseluruhannya. Ketahuilah ia adalah hati"

Hati juga sering dikaitkan dengan kehidupan dan kematian...

google

Cara Merawat Hati... : 


1. Tidak Banyak Bercakap 

Terlalu banyak bicara boleh membuat hati kita menjadi keras. Berbicaralah perkara yang tidak penting dengan sedikit dan hindari menjadi orang yang bercakap besar, suka bergosip dan lain-lain.

2. Jaga Emosi dan Nafsu

Emosi dapat membuat hidup menjadi tidak tenang. Oleh itu sebaik-baiknya kita perlu menjaga emosi kita agar tidak menjurus kepada penyakit hati.

Beberapa contoh nafsu yang ahrus kita tundukan antara lain seperti nafsu harta, nafsu seks, nafsu makan, nafsu pangkat, nafsu marah dan sebagainya.

Salah satu cara untuk melatih emosi dan nafsu kita adalah dengan melaakukan ibadah puasa, baik puasa sunat mahupun puasa Ramadhan. 

3. Selalu Mengingati Allah SWT 

Rajin bersolat baik solat 5 waktu, solat tahajud, solat dhuha dan lain-lain. Selain itu banyakkan zikir, doa dan membaca al-Quran juga dapat menghindarkan kita dari penyakit hati.

4. Jangan Bergaul Dengan Orang Ada Penyakit Hati

Dengan berkawan dengan orang-orang yang penuh dengan penyakit hati, kerana akan menjangkiti kita dengan penyakit itu sehingga kita akan semakin jauh dari Allah SWT. 





0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright © Merysah Rajis (Blog Lama) | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in